Jokipojille sarjakauden avaustappio

JYP-Akat.–Jokipojat 5–4 (2–1, 1–1, 2–2)

Jokipojat kärsi sarjakauden avaustappionsa keskiviikkona, kun puhtaalla pelillä Mestiksen kärjessä jatkava JYP-Akatemia oli kotonaan täpärästi parempi. Jesse Paukku iski Jyväskylässä ärjypaidoille avausmaalin mutta joutui ensimmäisen erän lopulla ulosajetuksi laitataklauksen vuoksi. JYP:n farmijoukkue rankaisi hetkessä kahdesti, mutta Oskari Lehtinen toi toisen erän alussa Jokipojat alivoimalla tasoihin. Lauri Huhdanpää tekaisi Jokipojille 3–3-tasoituksen, kunnes JYP-Akatemia karkasi lukemiin 5–3. Nico Friman onnistui vielä loppuhetkillä kavennuksessa ilman maalivahtia. Jokipoikien maalilla pelivuorossa ollut kakkosvahti Juho Ratilainen joutui kovaan pommitukseen ja torjui peräti 39 kertaa.

 

Otteluraportti

Vauhdikkaassa, rangaistusten ja loukkaantumisten värittämässä ottelussa kapealla materiaalilla operoineet joensuulaiset jäivät kamppailun kuluessa auttamatta nuoren vastustajansa jalkoihin, ja päätöserän alun kaksi Akatemia-osumaa käänsivät tiukan taiston voiton isännille.

Molemmat joukkueet kokivat kamppailun tiimellyksessä kovia, eikä tuomaristokaan säästynyt vammoilta.

Ottelun avauserässä linjatuomari Joni Pekkala teloi itsensä dramaattisesti Jokipoikien vaihtoaition luukkuun sillä seurauksella, että ottelua tuomittiin kolmen raitapaidan voimin, kunnes liigatuomari Henri Neva saatiin hälytettyä hätäavuksi paikalle.

Kato kävi myös pelaajapuolella, erityisesti joensuulaisten maalintekijöiden osalta.

Avauserän lopussa Jokipoikien ensimmäisen maalin iskenyt Jesse Paukku sai pelirangaistuksen laitataklauksesta Akatemian Sami Tynjälään, ja toisessa erässä Jokipojilta maalannut Oskari Lehtinen jätti ottelun kesken alavartalovamman johdosta.

– Lehtisen vamma ei vaikuta vakavalta. Ihan mahdollista on, että hän pelaa jo perjantaina, valaisi Jokipoikien päävalmentaja Ari Aaltonen.

Loukkaantumisten ja ulosajojen johdosta kolmannessa erässä Jokipoikien vaihtopenkillä olikin tilaa jo runsaasti, sillä vierailla oli jalkeilla enää kolme täyttä kentällistä.

– Ei sen taakse pidä mennä. Päinvastoin, minun mielestäni pääsimme jopa paremmin pelin rytmiin kiinni kun pelasimme kolmella kentällä, Aaltonen pohti.

Teksti: Henri Nyholm

 

Maalit ja syöttäjät

11.02 Jesse Paukku (Oula Uski, Santeri Arousva) 0–1
19.31 Aleksi Luhtalampi (Arttu Likola, Henri Niemi) 1–1 yv.
19.55 Likola (Riku Pitkänen, Luhtalampi) 2–1 yv.
22.14 Oskari Lehtinen (Joonas Larinmaa) 2–2 av.
39.43 Riku Tiainen (Kai Lehtinen, Jerry Turkulainen) 3–2
40.41 Lauri Huhdanpää (Nico Friman, Matti Koistinen) 3–3
42.20 Henri Niemi (Riku Sihvonen, Ville Tiitinen) 4–3
48.56 Sihvonen (Patrik Forsberg) 5–3
59.13 Friman (Joel Olkkonen, Huhdanpää) 5–4 yv. im.

Maalivahtien torjunnat

Markus Ruusu, JYP-Akatemia 7+6+9=22
Juho Ratilainen, Jokipojat 13+1+11=39 (poissa 56.41–59.13 ja 59.53–60.00)

Rangaistukset

JYP-Akatemia 3x2 min = 6 min
Jokipojat 4x2 min + Paukku 5+PRK = 33 min

Yleisöä: 287

 

Jokipoikien kokoonpano

16 Jesse Paukku – 27 Ossi Pellinen – 12 Oula Uski
14 Heikki Puustinen – 11 Ville Halonen – 65 Nico Friman
92 Lauri Huhdanpää – 88 Oskari Lehtinen – 91 Joonas Larinmaa
50 Teemu Holttinen – 26 Teemu Lahtinen – 17 Teemu Nissinen
90 Ville Silvast

20 Santeri Arousva – 3 Antti Helanto
4 Juuso Akkanen – 6 Joni Muranen
 47 Matti Koistinen – 2 Joel Olkkonen

35 Juho Ratilainen
(30 Antti Makkonen)

 

 

Otteluennakko

Jokipoikien kauden toinen viikko käynnistyy pelien osalta keskiviikkona Jyväskylässä. Vastaan asettuu Liigaseura JYPin farmijoukkue JYP-Akatemia. Sekä Jokipoikien kuin myös Akatemian ensimmäinen peliviikko sujui hyvin, kun molemmat joukkueet voittivat kaikki ottelunsa. Jokipoikien kokoonpanoon ei ole kahden voittopelin jälkeen tulossa suuria muutoksia. Ennakkotiedoista poiketen maalivahti Samuel Jukuri ei ole Jokipoikien kokoonpanossa. Joukkueen maalilla aloittaa Juho Ratilainen. Varamaalivahtina toimii A-junioreista nostettu Antti Makkonen.

Jokipoikien ensimmäinen viikko Mestiksen runkosarjassa oli voitokas, kun ensiksi keskiviikkona kaatui SaPKo kotona ja perjantaina Hokki vieraissa voittolaukauksien jälkeen. Ratkaisevat rankkarimaalit Kajaanissa laukoi hyvään vireeseen heti alkukaudesta äitynyt Oskari Lehtinen.

– Olisi ollut oikeusmurha, jos oltaisiin hävitty Kajaanissa. Kolme pistettä oltaisiin ansaittu, mutta pääasia on, että saatiin voitto, summasi Hokki-peliä Jokipoikien päävalmentaja Ari Aaltonen.

Sentteripulaa paikkaamaan laitettu Lehtinen on Aaltosen mukaan ollut hyvä hiukan oudolla pelipaikalla.

– Lehtinen paikkaa hyvin senttereitä. Ei hän ihan tyypillinen sentteri ole, mutta hyvin on täyttänyt ruutunsa. Oltiin Kajaanissa jo sillassa rankkareissa, mutta Lehtinen kairasi homman kotiin.

Jokipoikien kokoonpanosta puuttuvat samat kolme sentteriä kuin aikaisemmissakin otteluissa, kun Kasimir Puruskainen, Joona Manninen ja Roope Hämäläinen ovat sairastuvalla.

Koko Mestiksen sarjaykkösenä majaileva Akatemia pelasi ensimmäisellä viikolla kolme ottelua, ja voitti kaikki ottelut puhtaalla pelillä. Joukkue voitti Keupa HT:n, Espoo Unitedin sekä Heinolan Peliitat.

Akatemia on viime vuosien tapaan profiloitunut nuorten pelaajien joukkueeksi. Varsinaisia Mestis-konkareita ei joukkueesta tälläkään kaudella löydy.

– Akatemia on hyvä joukkue. Joukkueessa on paljon nuoria eteenpäin pyrkiviä pelaajia. Akatemia on nuori ja raikas ryhmä, joka on todella hyvä luistelemaan, analysoi Aaltonen.

Se, että Akatemia on voittanut kaikki kolme alkukauden otteluaan ei ole Aaltoselle yllätys.

– Ei se sen ihmeellisempi yllätys ole. Kun pistät kaikkesi peliin, liikut hyvin, taistelet ja pistät kaiken joukkueen eteen, niin voit voittaa pelejä.

Jokipojilla on selkeä suunnitelma miten voitto Jyväskylästä saadaan.

– Kutina on miten voitto saadaan. Katsellaan joukkueen kanssa videot läpi miten Akatemia pelaa, jotta pelaajat tietää mitä sieltä tulee, ja ollaan valmiina kun peli käynnistyy, päättää Aaltonen.

Ottelu alkaa Jyväskylän Hippoksella kello 18.30.

 

Aiemmat kohtaamiset

JYP-Akatemia–Jokipojat
2016: 4–6
2015: 1–2
2014: 3–0
2013: 0–2
2013: 3–4 ja.
2013: 3–6
2012: 4–2
2012: 1–3
2011: 4–2
2010: 5–3
2010: 3–4 ja.
2010: 2–3 (playoffs)
2010: 0–5
2009: 4–0
2008: 3–1
2008: 4–2

Saldo: 7–0–9 (maalit 44–45)

Jokipojat–JYP-Akatemia
2015: 4–0
2015: 3–4
2014: 2–3 ja
2013: 4–3 ja.
2012: 3–4 vl.
2012: 2–1
2012: 3–6
2011: 4–1
2011: 6–3
2011: 3–2
2010: 2–3 ja.
2010: 6–3 (playoffs)
2010: 4–3 (playoffs)
2010: 2–3 vl.
2009: 4–9
2009: 6–1
2008: 5–1

Saldo: 10–0–7 (maalit 63–48)

Kommentit   

+4 #1 JTK 21.09.2016 10:37
Pirteästi on JYP-Akatemia aloittanut. Viime kaudella ei vakuuttanut. Sijoittui muistaakseni sarjan häntäpäähän. Liigassa ei ole tänään pelejä, joten saa nähdä tuleeko sieltä pelaajia rosteriin. JYP toki eilen pelasi, mutta seuraava peli on vasta perjantaina.

Pirteästi on aloittanut Jokipojatkin ja siitä lähdetään, että voitto tulee!
-11 #2 jokipofani 21.09.2016 13:25
Missä JUKURI?!! täysin varma tappio, ei vittu joku ratilainen!! Ikävä tulee jukuria!!!
+2 #3 möly 21.09.2016 13:43
Joko Jukuri lähti liigaan?
+4 #4 selästä taklaaja 21.09.2016 14:07
Lainaus jokipofani:
Missä JUKURI?!! täysin varma tappio, ei vittu joku ratilainen!! Ikävä tulee jukuria!!!

Lainaus möly:
Joko Jukuri lähti liigaan?

Ei kai se nyt kumpikaan teistä ajatellut, että Jukuri pelaa kaikki kauden pelit?
Ainakin kaksi hyvää maalivahtia tarvitaan kuten viime kausi osoitti. Nythän on sitten Ratilaisella paikka näyttää taitonsa. Tsemppiä vaan hänelle illan peliin:)
+4 #5 Repe 21.09.2016 14:21
Harvemmin se maalivahti kehittyy vaihtoaition luukkua aukaisemalla:)
+3 #6 JTK 21.09.2016 14:39
Herätys jokipofani! Olipa "fiksu"ja "kannustava" reakointi tilanteeseen, että kakkosveskari pelaa välillä. Hyvä, että Ratilainenkin saa vastuuta, että pysyy pelituntuma. Ihan hyvä veskari hän on vaikka Mestiksestä kokemusta on vähän. Varmasti tähän on jokin syy esim. loukkaantuminen tai sairastuminen, että Jukuri ei ole matkassa ollenkaan mukana? Eiköhän se selviä aikanaan.
+2 #7 Repe 21.09.2016 14:42
Tarviikos tuohon mitään syytä olla jos ei pelaa? Sitä varten kakkos-mokke on että saisi edes hieman peliaikaa kauden aikana.
+2 #8 JTK 21.09.2016 14:59
Ei siinä ole mitään ihmeellistä ettei Jukuri pelaa, mutta ettei ykkösveskari ole ollenkaan mukana matkassa, niin silloin on yleensä joku este.
#9 selästä taklaaja 21.09.2016 15:18
Asiasta poiketen totean, että ajattelin katsoa fanseatilta pelin. Olen toki katsonut noita veikkauksen sivuilta saatuja ja kovasti pätkiviä lähetyksiä aiemminkin..
Kyllä täällä jonkinlaiselle lähetykselle näyttäisi yhteydet riittävän, mutta ei vaan näytä onnistuvan tuo asia....
Rekisteröidytty on ja kirjauduttu??? Onko tuo fanseat täyttä paskaa vai toimiva juttu?
+4 #10 JTK 21.09.2016 16:49
Itse olen tällä kaudella katsonut eka kertaa fanseatilta Mestistä ja ihan ok lähetyksiä ovat olleet. Kuva on hyvä eikä ole pätkinyt, mutta selostajat toki aika harrastelijoita .

Liigaa tulee enemmän katsottua nelonen pro kanavilta. Ne ovat hyvin toteutettu ja Liiga on kiva seurata, kun on kuitenkin välillä aika tasokkaitakin pelejä. Ja tietysti Liigapörssin kannalta myös pitää seurata, että pysyy ajan hermolla.
+2 #11 Teppana85 21.09.2016 18:19
Ratilainenhan on ollut ihan hyvä aina kun on päässy pelaamaan, kenties lähivuosina tämän illan maalivahtikaksi kko hoitaa koko kauden.
+3 #12 möly 21.09.2016 19:11
Ja taas...

19:21
5 min
Jokipojat
16
PAUKKU Jesse
Laitataklaus

19:21
20 min
Jokipojat
16
PAUKKU Jesse
PELIRANGAISTUS - Laitataklaus
+2 #13 Goodwill 21.09.2016 19:20
Lainaus möly:
Ja taas...

19:21
5 min
Jokipojat
16
PAUKKU Jesse
Laitataklaus

19:21
20 min
Jokipojat
16
PAUKKU Jesse
PELIRANGAISTUS - Laitataklaus


TAAS ... tyypillistä tälle pelaajalle jo junnu vuosina..eikä taida oppia..
Nyt se maksoi ainakin pari maalia..
+3 #14 laha 21.09.2016 19:22
Mikäs Pellisellä? En ihan alusta kattonu Fanseatin lähetystä, kerrottiinko siinä? Ei oo pelannu sekuntiakaan.
+2 #15 rizee 21.09.2016 19:34
Hyvä että Jukuri saa lepoa ja muut veskarit pelituntumaa. Jos Jukuri loukkaantuu jossain vaiheessa kautta on hyvä ettei tarvitse laittaa täysin kylmää veskaria askiin.

Oskari Lehtisen kauden alulle peukku!
+2 #16 Teppana85 21.09.2016 20:04
Lehtinen on kyllä tässä vaiheessa ollut vahvistus koko rahan edestä. Asiasta toiseen, niin Savonlinnassa Laamanen Elmeri tänään jo 0+2 :o
+4 #17 mihailov 21.09.2016 20:17
Lainaus jokipofani:
Missä JUKURI?!! täysin varma tappio, ei vittu joku ratilainen!! Ikävä tulee jukuria!!!

Lainaus jokipofani:
Missä JUKURI?!! täysin varma tappio, ei vittu joku ratilainen!! Ikävä tulee jukuria!!!

Häpeä jokipofani. Jos jokipoikia fanitat, niin eiköhän junnuvuosista lähtien Jokipojiissa pelannut mokke ole se, jota kannattaa fanittaa. Ei mitään pois silti Jukurilta, joka käsittääkseni Kkp/Kärpät kasvatteja.
+5 #18 Teppana85 21.09.2016 20:24
Surkea provo tuo jokipofani
+3 #19 selästä taklaaja 21.09.2016 20:26
No ei tuo nyt Ratilainen aivan työttömänä näytä seisovan siellä maalin suulla kun katselee noita tilastoja:) Missähän pyörinee jokipopakit kun saa vastustaja huseerata jatkuvasti tekopaikoilla.. .
+1 #20 Goodwill 21.09.2016 20:39
Tais Lehtinenkin tippua pelistä pois kun ei oo 3 erässä jäällä käynyt..
+1 #21 selästä taklaaja 21.09.2016 21:07
Aika paljon noita poissaoloja loukkaantumiste n tai minkäpähän vuoksi lienevätkään....
Ehkäpä Paukku on jo näissä parissa pelissä antanut sellaiset näytöt, että hän voisi jo siirtyä liigaan jonne hän omasta mielestään on jo vuosia kuulunut.
No niillä pelaajillahan se on mentävä jotka ovat valmiina pelaamaan, mutta eipä ole Aaltosellakaan varmaan helppoa kun pelaajia tippuu kokoonpanosta.
+2 #22 Eastside22 21.09.2016 21:19
Kaikki kunnia Äijille sitkeestä taistelusta ja Juho näytti epäiliöille olleensa mies paikallaan . Toivottavasti ei tullu lisää loukkaantumisia , kun muutama kaveri hävis kuvioista .
-7 #23 jokipofani 21.09.2016 21:35
Lainaus Eastside22:
Kaikki kunnia Äijille sitkeestä taistelusta ja Juho näytti epäiliöille olleensa mies paikallaan . Toivottavasti ei tullu lisää loukkaantumisia , kun muutama kaveri hävis kuvioista .

Voi vittu! Vai näytti olleensa mies paikallaan
+1 #24 Goodwill 21.09.2016 21:50
Lainaus jokipofani:
Lainaus Eastside22:
Kaikki kunnia Äijille sitkeestä taistelusta ja Juho näytti epäiliöille olleensa mies paikallaan . Toivottavasti ei tullu lisää loukkaantumisia , kun muutama kaveri hävis kuvioista .

Voi vittu! Vai näytti olleensa mies paikallaan


Ai Paukku vai???
+2 #25 Cånde 21.09.2016 22:59
Lainaus jokipofani:
Missä JUKURI?!! täysin varma tappio, ei vittu joku ratilainen!! Ikävä tulee jukuria!!!

Ei näitä "fanin" vuodatuksia kannata ottaa tosissaan. Olet joko ..lvetin tyhmä tai sitten trolli. Johan se tuli viime kaudella tällä palstalla selväksi.

Lehtinen vaikuttaa kyllä loistavalta hankinnalta, nyt kun saadaan vielä Friman puhkeamaan kunnolla kukkaan niin avotsie tuo hyökkäys!
#26 Eastside22 21.09.2016 23:02
Vittu , puhuin loukkaantumisis tä esim Lehtinen .
+1 #27 rokkipoika 21.09.2016 23:29
Pellinen ei pelannu ensimmäistäkään vaihtoa, vaikka oli kuitenkin merkitty kokoonpanoon. Uskomattoman hyvä taistelu on ollut tolla miehityksellä.
+1 #28 01miki10 22.09.2016 15:02
Paukulle yhden ottelun pelikielto. http://mestis.fi/aQdu1VzhLR/uusimestis/index.php/component/k2/item/63-jokipoikien-jesse-paukulle-yhden-ottelun-pelikielto.html
+1 #29 01miki10 22.09.2016 15:02
Paukulle yhden ottelun pelikielto. http://mestis.fi/aQdu1VzhLR/uusimestis/index.php/component/k2/item/63-jokipoikien-jesse-paukulle-yhden-ottelun-pelikielto.html
+3 #30 päätykatsomo 22.09.2016 17:56
Hieno taistelu eilen. Jukurille tarvittavaa lepoa,pitää kuitenkin muistaa että paha loukkaantuminen taustalla viime kaudelta. Aivan oikein antaa myös Ratilaiselle vastuuta, ei tosiaan luukun aukominen kehitä. Ellei Jukuri saa hyvää diiliä ens kaudeksi liigasta,jatkan ee täällä ens kaudellakin (luukunaukojaks i liigaan ei ole lähdössä). Toivotaan ainakin.

Sen sijaan tuota Paukun touhun EN ymmärrä, toinen matsi tähän kauteen kun lentää suihkuun, eikö jätkälle mene tosiaan oppi päähän? Taitava on ja muuta,mutta hermokontrollis sa kehittämistä.

Huomenna takas voittojen tielle!
#31 laha 22.09.2016 19:45
tuossa videota Paukun taklauksesta https://www.youtube.com/watch?v=hXjSgW5QdvM
+2 #32 komposiitti 2 22.09.2016 21:11
Lainaus 01miki10:
Paukulle yhden ottelun pelikielto. http://mestis.fi/aQdu1VzhLR/uusimestis/index.php/component/k2/item/63-jokipoikien-jesse-paukulle-yhden-ottelun-pelikielto.html

Ei taida Jesse enää oppia. Taitaa olla vielä joukkueen kovin mussuttaja tuomareille vastustajalle viheltämättä jääneistä jäähyistä.Arvok kaita pisteitä menee vaan kenties...

Kirjaudu sisään palveluun kommentoidaksesi. Mikäli sinulla ei ole tunnuksia, rekisteröidy käyttäjäksi. Vain rekisteröityneet käyttäjät voivat kommentoida.

 

Kirjaudu

Kirjaudu sisään kommentoidaksesi artikkeleita



Heilin tähdet

  • Karjalan Heili antaa jokaisessa kotiottelussa tähdet kolmelle kotijoukkueen parhaalle pelaajalle.

    20.03. Jokipojat–K-Vantaa 1–2 ja.

    Joonas Larinmaa

    Larinmaa oli jälleen kerran Jokipoikien näkyvimpiä hyökkääjiä. Haastoi jatkuvasti omalla hyvällä liikkeellään ja kiekonkäsittelyllään vantaalaisia. Viimeisteli Jokipoikien ainoan maalin, kuten monesti aiemminkin, ajamalla röyhkeästi maalin edustalle.

    Jonathan Iilahti

    Ensimmäisen kerran pudotuspeliottelun Jokipoikien maalilla aloittanut Iilahti oli Kiekko-Vantaata vastaan loistava. Ajoittain kiekko hieman poltteli, mutta esitti vastapainoksi myös muutamia huipputorjuntoja.

     

    Matti Koistinen

    Puolustuspään konkari oli mies paikallaan. Vaikka kellotti kenttäpelaajista eniten peliaikaa (33.48), jaksoi Koistinen pelata kovalla tasolla läpi ottelun. Liigaan siirtyvä Joel Olkkonen sai varmasti paljon oppia pelatessaan Koistisen pakkiparina.

    Kokonaistilanne:

    17 tähteä: Samuel Jukuri
    15 tähteä: Joonas Larinmaa
    14 tähteä: Oskari Lehtinen, Tuomas Huhtanen
    11 tähteä: 
    Oula Uski, Joel Olkkonen
    10 tähteä:
     Lauri Huhdanpää 
    8 tähteä: 
    Juho Ratilainen, Juuso Akkanen, Ville Halonen
    7 tähteä: 
    Jesse Paukku
    6 tähteä: Nico Friman, Matti Koistinen
    5 tähteä: Samu Pitkänen
    4 tähteä: Ville Silvast, Jonathan Iilahti
    3 tähteä: Joonas Valkonen, Ville Räsänen, Eppu Rissanen
    2 tähteä: Jere Myllyniemi
    1 tähti: Antti Helanto, Joona Manninen, Lauri Hukkanen

Sarjatilanne

 

Jokipojat top5

 

Maalivahdit

 

Uusimmat blogikirjoitukset